Att shoppa på nätet betyder ju att man får tillgång till otroligt stort utbud, inte som att gå in en butik på stan och välja utefter vad man kan hitta där. Med med ett sådant stort utbud som man har på nätet kan man ju vara säker på att priset kommer att skilja sig från butik till butik ibland.
Men det är ju inte bara priset som kan variera, betalningsmöjligheter och leveranssätt kommer ju också att variera. En del butiker kanske bara erbjuder betalning genom faktura eller kort medan även har delbetalningar och fördröjda betalningar.
Många butiker idag erbjuder ju även fraktfria leveranser över ett visst pris eller om man kan tänka sig att bara vänta lite längre på att produkterna ska komma fram. Det är vanligen mellan 500 och 1000 kronor som gäller för att då få fraktfritt, men vissa butiker går ännu lägre eller är alltid fraktfria.
Samtidigt kan vissa erbjuda expressleveranser som är garanterade att skickas ut inom en viss tid för en extra avgift om man bara vill ha vad man nu beställt snabbt.
Detta är ju dock detaljer som är svåra att söka efter, men som tur är finns det andra sätt att bedöma hur bra en butik anses vara. Sajter som Prisjakt låter användare betygsätta butiker och kommentera på allt de tycker är bra och dåligt. Dessutom använder man endast betygsättningar som är mindre än ett år gammalt för att bättre kunna representera butikens nuvarande anseende.
Tjänster som dessa gör det mycket säkrare att beställa från butiker man aldrig handlat på tidigare och är i allmänhet i stor hjälp för konsumenter.
Hittar man något som endast finns i en butik utanför Sverige så krävs ofta lite extra information, för hjälp om detta kan man svänga för bi Konsumentverket på nätet.